Vraag & antwoord
Algemeen
Elke regio in Nederland heeft twee samenwerkingsverbanden passend onderwijs: één voor basisonderwijs en één voor voortgezet onderwijs. Alle scholen zijn verplicht aangesloten, behalve cluster 1 en 2 scholen (visuele en auditieve beperkingen). In het basisonderwijs bestaat dit swv uit de reguliere basisscholen, scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo) en de scholen voor speciaal onderwijs (so) van de clusters 3 en 4.
Om na te gaan bij welk samenwerkingsverband je als ouder vragen kunt stellen en de school een toelaatbaarheidsverklaring kan aanvragen, zie het stroomschema.
Meer informatie kun je vinden bij de downloads, vraag en antwoord en de diverse items bij 'over het samenwerkingsverband'.
Het bureau van het samenwerkingsverband ondersteunt schoolbesturen en scholen bij het bieden van passend onderwijs. Het swv heeft verschillende wettelijke taken, waaronder het beoordelen van aanvragen voor toelating tot speciale onderwijsvoorzieningen.
Ook is het samenwerkingsverband een vraagbaak voor ouders en scholen. We verwijzen hiervoor naar het tabje 'ouders' op deze website, het Oudersteunpunt en het tabje 'scholen'. We zijn telefonisch te bereiken van maandag tot en met donderdag: (0575) - 51 12 59.
Ouders
Als ouder wil je natuurlijk de beste school voor je kind vinden. Je kunt je kind schriftelijk aanmelden bij de school van je voorkeur in de buurt. Dat kan vanaf de dag waarop je kind 3 jaar wordt (het liefst minimaal 10 weken voor de start van het nieuwe schooljaar).
Als je denkt dat je kind extra ondersteuning nodig heeft, overleg dan met de school. Omgekeerd zal de school ook met jou overleggen als zij extra ondersteuning voor je kind nodig vindt. Met hulp van de onderwijscoach en de gezinscoach, en advies van de orthopedagoog gaan we samen op zoek naar de beste oplossing voor jouw kind. Zo zorgen we ervoor dat je kind een fijne start heeft.
Kentalis biedt onderzoek, zorg en onderwijs voor mensen die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een communicatief meervoudige beperking hebben. Lees hier hoe je jezelf of je kind hiervoor kunt aanmelden.
Voor meer informatie kun je terecht op websites zoals www.passendonderwijs.nl, www.poraad.nl en www.balansdigitaal.nl. maar ook bijvoorbeeld op de website van de Rijksoverheid en Ouders en Onderwijs,
We hebben ook een item met informatie van de Rijksoverheid op de site gezet. Klik hier.
Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft kan de school dit bieden door middel van een arrangement onderwijsondersteuning. De school kan de inzet hiervoor aanvragen binnen het eigen schoolbestuur. Anders is dat met arrangementen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. De aanvragen hiervoor lopen via het samenwerkingsverband, waarbij er een keuze is tussen verschillende soorten van aanbod. Wat er nodig is aan extra ondersteuning voor je kind wordt altijd besproken tijdens een ondersteuningsteam (OT).
Elke school kent een ondersteuningsteam (OT). De vaste deelnemers zijn ouders, leerkracht, intern begeleider, onderwijscoach en gezinscoach (of een andere vertegenwoordiger van jeugdhulp/gemeente). Zowel de school, ouders als kernpartners kunnen een OT aanvragen bij de school.
>aangepaste tekst volgt<
Voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften stelt de school een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP. Het OPP wordt jaarlijks met ouders geëvalueerd.
In het stroomschema Ondersteuningsroute (versie mei 2022) staat beschreven hoe u ondersteuning kunt aanvragen.
Voor sommige kinderen is het speciaal (basis)onderwijs de beste plek. Daarvoor is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig van het samenwerkingsverband. De aanvraag wordt door de school, via Kindkans, ingediend bij de toewijzingscommissie (TWC). Deze TWC beoordeelt de aanvraag en geeft bij goedkeuring een verklaring af.
Alle scholen zorgen ervoor dat kinderen goed onderwijs krijgen. Ook als een kind extra hulp nodig heeft. Deze verplichting heet ‘zorgplicht’. Het geldt voor kinderen die al op school zitten en voor kinderen die op een school zijn aangemeld en ingeschreven. De school biedt, in overleg met ouders, passend onderwijs aan de leerling, mits dit onderwijs ook echt geboden kan worden door de school. Als dat niet lukt, zoekt school in overleg met de ouders een passende plek voor het kind. Het kan zijn dat een andere reguliere basisschool wel de benodigde ondersteuning kan bieden of dat er toch een school nodig is waar meer speciale ondersteuning geboden kan worden. In dit hele proces bieden onderwijscoaches en orthopedagogen van het samenwerkingsverband ondersteuning.
De zorgplicht geldt niet als er op de school geen ruimte beschikbaar is en/of als de ouders de grondslag niet respecteren.
Op basis van informatie van de Rijksoverheid.
Iedere school heeft zijn eigen mogelijkheden om extra ondersteuning te bieden in de klas. Op de website van de school kun je meer informatie vinden. Je kunt natuurlijk ook bellen met de school.
De relatiedesk is ontstaan vanuit een initiatief van Stimenz en Apeldoornse mediators en wordt kosteloos aangeboden in de gemeente Apeldoorn en Voorst, voor ouders met twijfels over de relatie of vragen over een te regelen scheiding.
Scholen
Scholen zijn wettelijk verplicht door College voor Toetsen en Examens (of Expertgroep toetsen po) erkende lvs-toetsen af te nemen voor taal en rekenen. Ook schrijft de wet voor dat het onderwijs moet zijn afgestemd op de voortgang in ontwikkeling van de leerlingen zodat zij een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. De wet schrijft niet voor hoe vaak een school lvs-toetsen moet afnemen.
Om de ontwikkeling van leerlingen te kunnen volgen is het noodzakelijk dat lvs-toetsen vaker dan één keer in de schoolperiode worden afgenomen. Alleen dan krijgt een school daadwerkelijk zicht op de voortgang in de ontwikkeling (groei van de vaardigheid). Het ligt voor de hand om lvs-toetsen minstens één keer per jaar af te nemen, maar dit is niet verplicht. In de handleidingen van de verschillende lvs-toetsen kan de school aanwijzingen vinden hoe de toetsen het best ingezet kunnen worden om de leerlingen zo optimaal mogelijk te volgen.
Hoe vaak lvs-toetsen moeten worden ingezet, hangt verder af van:
- de resultaten die leerlingen behalen. Als leerlingen bijvoorbeeld het technisch lezen op het hoogste niveau beheersen, is het niet nodig het technisch lezen te blijven toetsen als er geen aanwijzingen zijn dat deze vaardigheid achteruit gaat.
- andere manieren waarop scholen de ontwikkeling van leerlingen volgen. Als een school kan laten zien dat zij de leerlingen goed in beeld heeft en achterstanden en voorsprongen tijdig signaleert met de hulpmiddelen die de school inzet, dan kunnen lvs-toetsen minder frequent worden afgenomen. Wij verwachten in dat geval wel dat de school zich over haar keuzes kan verantwoorden.
(tekst Inspectie)
Nee, alleen speciaal hiervoor opgeleid en gecertificeerd personeel kan medische zorg verlenen, zoals een schoolverpleegkundige of een hiervoor opgeleide onderwijsassistent.
Scholen zijn verplicht een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op te stellen voor kinderen die extra ondersteuning krijgen in het regulier onderwijs en kinderen in het speciaal (basis)onderwijs. Het OPP wordt vervolgens geregistreerd in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD).
Een school kan er ook voor kiezen om voor kinderen binnen de basisondersteuning een OPP op te stellen, als dat gezien de leer- en/of gedragsontwikkeling wenselijk is. Als ouder heb je instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP.
Wat moet je weten over de zorgplicht?
Alle scholen zorgen ervoor dat kinderen goed onderwijs krijgen. Ook als een kind extra hulp nodig heeft. Deze verplichting heet 'zorgplicht'. Het geldt voor kinderen die al op school zitten en voor kinderen die op een school zijn aangemeld en ingeschreven. De school biedt, in overleg met ouders, passend onderwijs aan de leerling, mits dit onderwijs ook echt geboden kan worden door de school. Als dat niet lukt, zoekt school in overleg met de ouders een passende plek voor het kind. Het kan zijn dat een andere reguliere basisschool wel de benodigde ondersteuning kan bieden of dat er toch een school nodig is waar meer speciale ondersteuning geboden kan worden. In dit hele proces bieden onderwijscoaches en orthopedagogen van het samenwerkingsverband ondersteuning.
De zorgplicht geldt niet als er op de school geen ruimte beschikbaar is en/of als de ouders de grondslag niet respecteren.
Op basis van informatie van de Rijksoverheid.
Stroomschema Zorgplicht
Kindkans
Controleer of je de status hebt aangepast van ‘In behandeling’ naar ‘In proces’. Als je de status op ‘In behandeling’ laat staan, zal de onderwijscoach het dossier niet zien en geen bericht ontvangen.
Maak gebruik van de filteropties. Kies bijvoorbeeld een periode van-tot. Kindkans onthoudt dit filter; zodra je opnieuw opstart laat Kindkans alleen de hulpvragen binnen deze periode zien. Zo kun je op allerlei manieren de filters toepassen. Het is heel persoonlijk wat je het prettigste vindt werken.
Inloggen via https://start.kindkans.net/app/login
Kindkans heeft ook een andere website: www.kindkans.nl. Dit is de zakelijke website zonder inlogmogelijkheid.
Hier vind je nog meer veel gestelde vragen. https://www.kindkans.nl/faqs
Heb je een bijlage toegevoegd aan de hulpvraag dan volgt niet automatisch een bericht naar de betrokkenen. Je kunt de betrokkenen informeren door de status opnieuw in te stellen. Voorbeeld: de status staat op ‘In proces’ (het swv is dus betrokken). Wijzig de status, maar kies opnieuw voor ‘In proces’. Bij elke statuswijziging krijgen betrokkenen bericht. Of dit nu een nieuwe status betreft, of dat je kiest voor dezelfde status.
Om een hulpvraag te verwijderen, dien je eerst alle bijlagen uit de hulpvraag te verwijderen. Vervolgens controleer je bij Toegang > Extra toegang of er personen op dit dossier betrokken zijn. Deze betrokkenen dien je te verwijderen. Pas als de hulpvraag helemaal leeg is, wordt het prullenbakje geactiveerd.
Een alternatief – als er al het één en ander gedaan is met een hulpvraag – is om de hulpvraag niet meer te verwijderen. Het kan zijn dat het teveel tijd vergt om alle acties ongedaan te maken. Je kunt dan de status op ‘Afgerond’ zetten met als reden bijvoorbeeld ‘De hulpvraag is een duplicaat van een andere hulpvraag’.
Op het inlogscherm kun je zelf je wachtwoord laten resetten. Vul de organisatie (PO2501 IJssel Berkel) en je gebruikersnaam in en klik op ‘Wachtwoord vergeten’.
Om met een nieuwe telefoon te kunnen inloggen bij Kindkans moet de tweefactorauthenticatie opnieuw worden geactiveerd. Zie hiervoor onze handleiding.
Hier vind je een handleiding voor Kindkans.
Als je geen toegang meer kunt krijgen tot Kindkans, raadpleeg de handleiding.
Heb je Kindkans lange tijd niet gebruikt of je hebt een aantal keren proberen in te loggen? Dan is je account geblokkeerd. Bel ons dan even op (0575) - 51 12 59.
Esis maakt gebruik van tijdsloten en verstuurt de geüploade documenten in 2 batches per uur naar Kindkans. Dat betekent dat als je een document (of documenten) vanuit Esis naar Kindkans verstuurt, het een half uur kan duren voordat het in Kindkans staat. ParnasSys verstuurt de documenten direct na het uploaden naar Kindkans.
Een ander verschil is dat je vanuit Esis maar eenmalig de documenten die je naar Kindkans wilt versturen kan uploaden. Ben je een bijlage vergeten of wil je later nog een bijlage toevoegen? Dan zul je de bijlage die je wilt toevoegen vanuit Kindkans moeten uploaden en dus niet opnieuw vanuit Esis. Want dan verstuur je namelijk een nieuwe hulpvraag met die nieuwe bijlage erin. Vervolgens heb je twee hulpvragen van hetzelfde kind met in beide hulpvragen niet het volledige aantal bijlagen.
Vanuit ParnasSys kan dit wel. Wil je nadat je de hulpvraag met bijlagen hebt geüpload vanuit ParnasSys naar Kindkans, een nieuwe bijlage toevoegen voor dezelfde hulpvraag, dan kan dat wel rechtstreeks vanuit ParnasSys. De bijlage wordt toegevoegd in de al bestaande hulpvraag van het kind.
De status komt op ‘Aanmelding’ te staan zodra de ib'er een nieuw dossier in Kindkans zet.
- Zodra de onderwijscoach als coördinator wordt toegevoegd (door hulpvraag bewerken te kiezen, naam onderwijscoach invullen en opslaan), zet je de status op ‘In proces’. Dit kan pas nadat je de OC hebt toegevoegd.
- Het dossier blijft op ‘In proces’ staan, totdat de orthopedagoog het dossier volledig vindt om door te zetten naar het secretariaat. De status die zij hiervoor gebruikt is ‘Aanvraag TWC’.
- Het secretariaat zet de status op ‘Dossier compleet’ als het volledig is bevonden voor de toewijzingscommissie.
- Het secretariaat zet de status vervolgens op ‘Gepland op TWC’ en plant een vergadering in.
- Het secretariaat zet de status na de vergadering op ‘TLV afgegeven’ (of op status ‘Aanhouden’ als er meer informatie nodig is). De TLV is te vinden bij het tabblad TLV.
De aanvrager (via mailadres bij Schoolgegevens), de coördinator (ingevuld bij Hulpvraag), de behandelaar of behandelaren (ingevuld bij Aanpak).