Met de invoering van de Wet passend onderwijs moeten scholen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opstellen. Dit plan vervangt het individueel handelingsplan en geeft aan wat het uitstroomprofiel van de leerling is en welke onderwijsdoelen daarbij horen. Voor leerlingen met ondersteuning binnen het reguliere onderwijsaanbod, zoals begeleiding bij dyslexie of kortdurende remeadial teaching, is geen OPP nodig. De school stelt het OPP op in samenspraak met leerkrachten, leerlingen en ouders, waarbij ouders instemmingsrecht hebben over het handelingsdeel. Het OPP wordt vervolgens geregistreerd in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD).
Waarom een ontwikkelingsperspectiefplan?
- Het biedt de school handvatten om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van de leerling.
- Het bevordert planmatig handelen door jaarlijkse evaluatie en bijstelling van het OPP.
- Het stimuleert communicatie tussen school, leerling en ouders over de ontwikkeling van de leerling.
Binnen zes weken na inschrijving van een leerling die extra ondersteuning krijgt, moet de school het OPP vaststellen.
Inhoud van het OPP
Het OPP wordt opgesteld door de intern begeleider of de ondersteuningscoördinator, in samenwerking met de leraar en ouders. Hierin staat het uitstroomprofiel van de leerling, belemmerende en bevorderende factoren, onderwijsdoelen en het handelingsdeel met benodigde begeleiding en eventuele afwijkingen van het reguliere onderwijsprogramma. De input van ouders, inclusief informatie over eerdere ondersteuning en thuisomgeving, is belangrijk. Soms is aanvullend onderzoek nodig, bijvoorbeeld door een deskundige van het samenwerkingsverband.
Rol van ouders
Ouders moeten instemmen met het handelingsdeel van het OPP en toestemming geven voor (extern) aanvullend onderzoek. Het OPP wordt jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld in samenspraak met ouders en leerling.
OPP in het gespecialiseerd onderwijs
Voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs moet in ieder geval de volgende informatie in het OPP zijn opgenomen:
- onderwijssoort
- uitstroombestemming
- onderbouwing met een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren
- handelingsdeel met benodigde begeleiding.
Hoorrecht wetsvoorstel
De afgelopen periode heeft het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap samen met verschillende veldpartijen hard gewerkt aan de totstandkoming van het wetsvoorstel ‘Versterking positie ouders en leerlingen’. Het wetsvoorstel beoogt de rechtspositie van ouders en leerlingen te versterken, waaronder het hoorrecht bij beslissingen over het OPP. De inwerkingtreding is op 1 augustus 2025.
Meer informatie en documenten
Zie de websites van Balansdigitaal, de Onderwijsinspectie, het Steunpunt Passend Onderwijs, met een handreiking en Stichting Onderwijsgeschillen voor meer informatie over het OPP.
- Handreiking ontwikkelingsperspectief s(b)o (van: PO-raad)
- Handreiking ontwikkelingsperspectief bao (van: PO-raad)
- Voorbeeldformat OPP
- Toelichting voorbeeldformat OPP