IJssel Berkel stimuleert de nieuwsgierigheid en ondersteunt scholen op de volgende wijze: >>

 Elk schoolbestuur ontvangt middelen van het samenwerkingsverband om de basisondersteuning die nodig is op de school optimaal te realiseren.

  • Elk schoolbestuur ontvang extra middelen om de beweging naar inclusief onderwijs in te zetten.
  • Elke school kan bij vragen of zorgen een beroep doen op een onderwijscoach.
  • In overleg met de onderwijscoach kan een orthopedagoog betrokken worden.
  • Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen zijn er een aantal speciale arrangementen en we werken in het samenwerkingsverband nauw samen op het gebied van leerlingen die naar Nederland zijn verhuisd en de taal nog machtig moeten worden.
  • Het samenwerkingsverband heeft verder een rol in het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid naar inclusief onderwijs, in het stimuleren van onderlinge samenwerking tussen scholen in de eigen omgeving (op specifieke vraagstukken) en tussen scholen en de gemeente. Omdat het samenwerkingsverband op veel scholen komt en in gesprek is, weten we wat er speelt. Onderwerpen die ons allemaal bezig houden als het gaat om inclusief – en passend onderwijs agenderen we.

In het ondersteuningsplan schrijven we dat onze focus op de volgende speerpunten ligt:
Speerpunt 1: Tijdige ondersteuning op maat
Speerpunt 2: Benutten van elkaars expertise
Speerpunt 3: Doorbouwen aan een sterk netwerk van scholen en besturen
Speerpunt 4: Versterken van samenwerking met kernpartners

Voor de scholen betekent dit dat we naar het volgende toewerken:

Speerpunt 1: Tijdige ondersteuning op maat

School en schoolbestuur hebben meer ruimte en vertrouwen gekregen om zelf de extra ondersteuning voor leerlingen te regelen. Het bureau SWV staat klaar om jou te ondersteunen en biedt inzet en begeleiding op maat, afgestemd op wat jij nodig hebt om goed onderwijs te bieden.

Speerpunt 2: Benutten van elkaars expertise

Scholen werken samen en delen expertise om ondersteuning aan leerlingen te bieden, met als doel steeds meer leerlingen in hun eigen buurt, wijk of kern met elkaar naar school te laten gaan. De samenwerking tussen regulier en speciaal (basis)onderwijs wordt versterkt, wat kan leiden tot flexibele plaatsingen en terugplaatsingen. Wij ondersteunen scholen hierbij.

Speerpunt 3: Doorbouwen aan een sterk netwerk van scholen en besturen

Samen met schoolbesturen en scholen voelen we ons verantwoordelijk voor onze gezamenlijke doelen. We streven naar een breed aanbod van voorzieningen in de regio, dicht bij huis. Hiervoor is een stevige samenwerking nodig tussen scholen en besturen. Het samenwerkingsverband heeft hierin een verbindende rol. 

Speerpunt 4: Versterken van samenwerking met kernpartners

Samen met gemeenten werken we aan brede, inclusieve kindcentra waarin samenwerking centraal staat. We versterken interprofessionele samenwerking op scholen en willen thuiszitten van leerlingen voorkomen. Ons doel is een vloeiende overgang van voorschoolse voorzieningen naar het primair en voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Wij zijn er om jou hierbij te helpen.