Scholen werken volgens de ondersteuningsroute van ons samenwerkingsverband. Deze werkwijze is cyclisch en ouders worden bij elke stap betrokken (zie bijlage B van het ondersteuningsplan 2022-2026). Voor de inzet van passende ondersteuning kennen we de volgende stappen in de ondersteuningsroute:
0. Basisondersteuning bieden
Met passend onderwijs streven we naar een positieve en optimale ontwikkeling van alle kinderen. Ons swv kent een hoog niveau van de basisondersteuning, waarbij scholen handelings- en opbrengstgericht werken. We faciliteren met financiële middelen en een onderwijscoach, als de school dit nodig heeft.
1. Signaleren van ondersteuningsbehoeften
Vanuit het handelingsgericht werken zijn leerkrachten sterk gericht op de ondersteuningsbehoeften van kinderen. Leerkrachten pakken deze signalen op door onder meer observatie, kind- en oudergesprekken en het analyseren van toetsen. Zij kijken hierbij zowel naar de situatie op school als thuis. En zij verkennen niet alleen belemmeringen, maar ook sterke kanten en mogelijkheden. Leerkrachten betrekken ouders als ervaringsdeskundigen en hebben regelmatig contact met ouders over de ontwikkeling van het kind.
2. Collegiale consultatie
Leerkrachten bespreken de signalen met een of meerdere collega’s, zoals de intern begeleider. Doel van deze stap is het begrijpen van de ondersteuningsbehoeften: wat heeft deze leerling, in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders nodig? Daarnaast gaat het om het krijgen van adviezen voor de aanpak: hoe verbeteren we de afstemming als het gaat om de behoeften van deze leerling? Het overleg geeft de leerkracht handvatten voor het bieden van lichte ondersteuning. Waar nodig vindt overleg plaats met de onderwijs- of gezinscoach.
3. Ondersteuningsteam
Blijkt dat de ondersteuningsvragen nog niet zijn beantwoord? Dan volgt een bespreking in het ondersteuningsteam. Zowel school, ouders als kernpartners kunnen een overleg van dit team aanvragen. Vaste deelnemers zijn: ouders, leerkracht, intern begeleider, onderwijscoach en gezinscoach (of andere vertegenwoordiger vanuit jeugdhulp/gemeente). Samen met school en ouders stellen we de ondersteuningsbehoeften vast. We kijken daarbij naar het hele systeem. De bespreking verloopt handelingsgericht.
• Wat zijn de ondersteuningsbehoeften van het kind?
• Wat zijn de ondersteuningsbehoeften van ouders, leerkracht en andere betrokkenen?
• Welke concrete ondersteuning is er reeds geboden? En wat is het resultaat van de ingezette ondersteuning?
• Wat is het doel?
• Hoe wordt dat bereikt? Welke extra ondersteuning is daarvoor nodig?
• Wie doet wat wanneer?
• Wat zijn de ondersteuningsmogelijkheden van de school en het schoolbestuur?
• Welke extra ondersteuning is aanvullend vanuit het swv nodig?
• Welke ondersteuning is eventueel vanuit de gemeente/jeugdhulp nodig?
• Wat wordt wanneer en hoe geëvalueerd?
4. Extra ondersteuning
De extra ondersteuning aan kinderen kan op verschillende manieren worden geboden en kan variëren van licht en tijdelijk tot intensieve en langdurende ondersteuning. De aanvraag van extra ondersteuning wordt voorbereid door het ondersteuningsteam op school. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, is een ontwikkelingsperspectief verplicht. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De extra ondersteuning wordt geboden waar dat nodig is in het primaire schoolproces. Hiervan kunnen het schoolteam en andere kinderen in de groep profiteren.
5. Speciale ondersteuning
Voor sommige kinderen is een (tijdelijke) lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs de meest passende plek. Voor plaatsing op een speciale school is een toelaatbaarheidsverklaring van het swv nodig. Ook deze aanvraag verloopt via het ondersteuningsteam op school.
6. Volgen en evalueren
De door het ondersteuningsteam aangewezen casuscoördinator houdt, samen met betrokkenen, zicht op de voortgang van de ondersteuning. Ook informeert hij/zij regelmatig alle betrokkenen. Minimaal eenmaal per jaar evalueert de school het ontwikkelingsperspectief met de ouders.
Hier vind je het stroomschema m.b.t. de ondersteuningsroute.