Scholen werken volgens de ondersteuningsroute van het Samenwerkingsverband IJssel Berkel. Deze werkwijze is cyclisch en ouders worden bij elke stap betrokken. De route bestaat uit vaste stappen van signaleren tot evalueren, met als doel passende ondersteuning voor elke leerling.
0. Basisondersteuning bieden
Elke school biedt ondersteuning volgens de afgesproken norm basisondersteuning. Leerkrachten werken handelingsgericht en stemmen hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van kinderen. Waar nodig kunnen scholen extra expertise inzetten, bijvoorbeeld via een Adviseur Inclusief Onderwijs (contextgericht).
1. Signaleren van ondersteuningsbehoeften
De leerkracht signaleert belemmeringen én mogelijkheden via observaties, toetsanalyses en gesprekken met kind en ouders. Daarbij wordt gekeken naar de leerling in zijn of haar totale context: klas, school en thuis. Ouders worden hierbij betrokken als gelijkwaardige partner.
2. Collegiale consultatie
De leerkracht bespreekt de signalen met collega’s, zoals de intern begeleider. Samen wordt onderzocht wat deze leerling nodig heeft op deze plek. Ook wordt besproken welke stappen de leerkracht kan zetten. Dit overleg wordt vastgelegd.
3. Ondersteuningsteam (OT)
Als eerdere stappen onvoldoende resultaat opleveren, volgt een bespreking in het OT. Deelnemers zijn in elk geval ouders, leerling, leerkracht en de intern begeleider. Zo nodig sluiten ook een jeugdprofessional, gedragswetenschapper of adviseur van het swv aan.
De inzet van deze expertise verloopt altijd via overleg met de adviseur en met toestemming van ouders. De leerling wordt actief betrokken. Het gesprek verloopt volgens de uitgangspunten van handelingsgericht werken. Er worden afspraken gemaakt over acties en evaluatie.
4. Extra ondersteuning
Als de ondersteuningsvraag boven de basisondersteuning uitgaat, wordt extra ondersteuning ingezet. Hiervoor is een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) verplicht. De school stelt dit op samen met ouders en leerling. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP en voor leerlingen wordt het hoorrecht toegepast. De uitvoering van de extra ondersteuning gebeurt onder regie van de school.
5. Speciale ondersteuning
Als blijkt dat ook extra ondersteuning niet toereikend is, kan een tijdelijke of volledige overstap naar gespecialiseerd onderwijs passend zijn. Dan wordt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd. De aanvraag wordt zorgvuldig voorbereid via het OT en ingediend bij het samenwerkingsverband.
6. Volgen en evalueren
De school volgt de voortgang van de ondersteuning en evalueert deze regelmatig samen met ouders, leerling en betrokkenen. Minimaal één keer per jaar wordt het OPP geëvalueerd en bijgesteld.
Hier vind je het toewijzingskader en een infographic daarvan, en tevens het aanvraagformulier voor een TLV en de bijbehorende bijlagen ‘Genomen stappen over een passende onderwijsplek’ en 'bewaartermijnen'.
Tevens een link naar een overzichtelijke TWC-route met tijdlijn.