Mogelijkheden voor onderwijs
Over vrijstelling 5 onder a
Je kunt voor je kind een vrijstelling van de leerplicht op grond van artikel 5 onder a van de Leerplichtwet aanvragen. Dat moet je doen vòòr 1 juli voor het aankomende schooljaar. Krijgt je kind de vrijstelling 5 onder a toegekend? Dan kan deze voor één schooljaar gelden, of tot het einde van de leerplicht.
Als je kind de vrijstelling voor één schooljaar krijgt, moet je het jaar daarop weer een aanvraag doen voor een vrijstelling. Óf je kunt je kind laten terugkeren naar school. Terugkeer is van belang in verband met de doorgaande leerlijn van je kind.
In de tijd dat de vrijstelling van kracht is, is het kind uit beeld bij de onderwijsinstellingen. Het meeste contact tussen de leerplichtambtenaar en het kind is er aan het eind van een schooljaar. Meestal rondom het moment dat de leerplichtambtenaar de ouders en het kind erop wijst dat de vrijstelling bijna afloopt. Dan wordt bekeken of het kind weer naar school kan, of dat er nog een vrijstelling nodig is. Soms blijft er contact bestaan via een hulpverlener of zorginstelling.
Je kind kan ook een vrijstelling van onderwijs tot het einde van de leerplichtige en kwalificatieplichtige leeftijd hebben gekregen, waardoor jouw kind volledig uit beeld van de leerplichtambtenaar blijft. Het kind is dan niet meer leerplichtig of kwalificatieplichtig en valt dus buiten de taken en bevoegdheden van de leerplichtambtenaar.
Als je informatie wilt over de mogelijkheden van onderwijs voor jouw kind na een vrijstelling, kun je het beste contact opnemen met de leerplichtambtenaar en/of het Samenwerkingsverband PO (of VO).
Re-integratie
Nadat de gegeven vrijstelling 5 onder a is afgelopen, dragen de scholen en samenwerkingsverbanden er zorg voor, samen met de gemeente en jeugdhulp, dat je kind zo goed mogelijk re-integreert in het onderwijs en hierbij passende begeleiding en zorg krijgt.
Aangepast onderwijsprogramma
Via de Variawet kan jouw kind een aangepast onderwijsprogramma volgen.
Zie ook: Ik zoek een school
Jouw kind wil en kan onderwijs volgen, maar is om (gezondheids)redenen niet in staat om dit op school te doen. Dan is er maatwerk nodig én mogelijk. Om te onderzoeken wat het beste past in de situatie van je kind, organiseert school een gesprek met alle mensen die bij je kind betrokken zijn: een ondersteuningsteam (OT). Daar ben jij als ouder bij, – als het kan – je kind, de leerkracht, de intern begeleider, de onderwijscoach en de gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband en eventuele andere professionals aanwezig. Samen ga je op zoek naar een oplossing.
Mogelijke oplossingen in deze situatie:
- School verzorgt een aangepast programma. Zo kan je kind de lesstof die op school wordt behandeld, thuis zo goed mogelijk bijhouden. Als ouder let je erop dat je kind aan de lesstof werkt en school zorgt ervoor dat de leerkracht het gemaakte werk bekijkt en voorziet van feedback.
- In overleg met school en de betrokkenen van het samenwerkingsverband kan gekeken worden of een arrangement helpend kan zijn: zo kan je kind een aantal uur per week thuis onderwijs krijgen. Bijvoorbeeld van een leerkracht, een onderwijsassistent, een remedial teacher of iemand die een bijlesbureau heeft.
- Om ervoor te zorgen dat een langdurig of chronisch ziek kind toch onderwijs kan blijven volgen, moet er soms veel geregeld worden. In de eerste plaats is de school hiervoor verantwoordelijk, dit is in verschillende onderwijswetten vastgelegd. De school kan daarbij steun krijgen van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL). Ook aan ouders biedt de consulent advies en hulp. Aan de ondersteuning zijn geen kosten verbonden. Meer informatie via: https://ziezon.nl/
- Via een voorziening als KlasseContact (www.klassecontact.nl) kan je kind via een beeldscherm een aantal uren in de klas ‘aanwezig’ zijn in de klas om les te volgen en contact te hebben met klasgenoten.
- Via een bijzondere digitale oplossing, de AV1 Robot, kan je kind toch aanwezig zijn in de klas, maar dan in de vorm van een robot (AV1) die zijn of haar plaats inneemt en de ogen, oren en stem is van je kind. Deze AV1 is gratis aan te vragen via www.mijn-bondgenoot.nl
- Een oplossing op maat die jullie samen hebben gevonden. Of een samenspel van de suggesties hierboven.
Probeer in gesprek te blijven
Tijdens de OT's (ondersteuningsteam) bekijken alle betrokkenen wat haalbaar en wenselijk is in de situatie van jouw kind. Die situatie kan (steeds) veranderen en jij als ouder hebt daar de beste kijk op als je kind (tijdelijk) thuis zit. Het is fijn en in het belang van je kind om goed te blijven praten over zijn of haar ontwikkeling. Betrek je kind daar als dat kan, ook goed bij.
Verder lezen
Mogelijk helpen de volgende vragen en antwoorden je verder:
De leerplichtambtenaar kan in beeld komen als je kind thuis komt te zitten. In die situatie blijven school en het samenwerkingsverband verantwoordelijk voor een passende oplossing. De leerplichtambtenaar denkt mee met jou als ouder, met school en met het samenwerkingsverband. Hij of zij volgt het proces en grijpt in waar het nodig is. Als ouder ben en blijf je hier nauw bij betrokken. Ook kun je altijd contact zoeken met de (betrokken) onderwijscoach of gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband.
Samenwerkingsverband en gemeente zorgen voor onderwijs
De taak van een leerplichtambtenaar is om erop toe te zien dat kinderen naar school gaan, wanneer dit mogelijk is. Dat betekent in ieder geval dat:
- een kind moet ingeschreven staan op een school
- een kind het rooster moet volgen wat voor hem of haar is opgesteld
Een plan maken
De school waar je kind staat ingeschreven, moet voor lesstof zorgen én blijft verantwoordelijk voor het volgen van de leerontwikkeling van je kind. School moet een plan opstellen met duidelijke doelen die erop gericht zijn om je kind weer volledig naar school te laten gaan. De inspectie van het Onderwijs houdt hier het toezicht op.
De leerplichtambtenaar volgt de hele procedure, geeft advies en grijpt in waar het nodig is. Als ouder ben en blijf je hier nauw bij betrokken. Dat plan voor je kind moet er ook komen als het de bedoeling is dat je kind naar een andere vorm van onderwijs gaat, bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO).
Hulp vanuit het samenwerkingsverband
De onderwijscoach en de gedragswetenschapper die (via de school van) aan je kind verbonden zijn, ondersteunen school en jou als ouder bij het maken van zo’n plan. Ook denken ze mee over de vraag wie jouw kind onderwijs kan geven in de tijd dat hij of zij thuiszit. Als ouder beslis je hier natuurlijk altijd over mee.
Over leerplicht en leer- en ontwikkelingsrecht
Kinderen en jongeren zijn leerplichtig tot aan het einde van het schooljaar waarin ze 16 jaar worden. Daarna zijn ze kwalificatieplichtig. Dit betekent dat ze tot hun 18de verjaardag ook naar school moeten gaan, zo lang zij niet in bezit zijn van een startkwalificatie (een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo-2, havo- of vwo-niveau).
Gelukkig vinden steeds meer organisaties dat kinderen ook een leer- en ontwikkelingsrecht hebben. Daar speelt passend onderwijs ook op in. Bijvoorbeeld in situaties waarin je kind helemaal niet naar school gaat, of waarin hij of zij structureel minder uren naar school gaat dan de normale schooltijden. Dat komt voor in geval van ziekte, of doordat de huidige school om welke reden dan ook niet in staat is om je kind onderwijs te geven op een manier die bij hem of haar past. Het kan ook zo zijn dat er wél een school in de regio is die dit passend onderwijs kan bieden, maar dat er op deze school (nog) geen plaats beschikbaar is voor je kind.
Lees verder als je meer wil weten over de leerplichtambtenaar