Wat is, doet en bespreekt een OT?
Elke school in het swv werkt handelingsgericht en heeft een ondersteuningsteam (OT) voor leerlingen met (extra) ondersteuningsbehoeften. Het OT bestaat in elk geval uit ouders, leerling, leerkracht en de intern begeleider of kwaliteitscoördinator. Zo nodig sluiten ook externe deskundigen aan, zoals een jeugdprofessional of gedragswetenschapper. Ouders en school kunnen een OT aanvragen.
Tijdens het OT-gesprek brengen ouders, school en andere betrokkenen samen in beeld wat de leerling en/of de context rondom de leerling nodig heeft (bijvoorbeeld in de klas of van de leerkracht). De leerling wordt actief betrokken, passend bij zijn of haar leeftijd.
Waar nodig kan de school, in overleg met ouders, een Adviseur inclusief onderwijs of orthopedagoog van het swv inschakelen voor externe expertise. Zie de protocollen op de website voor meer informatie over de werkwijze en aanvraag.
Voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften stelt de school een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP. Voor leerlingen geldt dat het hoorrecht moet worden toegepast. Het OPP wordt jaarlijks met ouders geëvalueerd – minimaal 1x per jaar. Het is voor scholen wettelijk verplicht een OPP te registreren in het ROD. Voor meer informatie over het OPP klik hier.