In onze maatschappij is kennis erg belangrijk. Om onze leerlingen hierop goed voor te bereiden, richten wij ons onderwijs voor een groot gedeelte op het aanleren van basisvaardigheden: lezen, taal, schrijven en rekenen.
Deze basisvaardigheden nemen meer dan 50 % van de lestijd in beslag. De leerlingen hebben deze kennis nodig om een goede overstap te kunnen maken naar het vervolgonderwijs.
Onze leerlingen blijven als groep bij elkaar; we hebben een leerstofjaarklassensysteem, d.w.z. dat leerlingen van dezelfde leeftijd in één groep zitten en dat zij de basisstof krijgen die bij haar of zijn groep hoort (voornamelijk m.b.v. methodes).
Na acht groepen doorlopen te hebben, heeft de leerling lesstof aangeboden gekregen, die het vervolgonderwijs vraagt. We streven ernaar dat de leerling zich de eindtermen heeft eigen gemaakt. Deze eindtermen liggen voor belangstellenden ter inzage in de school.
Wanneer een kind problemen met bepaalde onderdelen heeft, krijgt het extra hulp binnen en/of buiten de groep. De daarvoor in aanmerking komende leerlingen volgen een aangepast programma.
De leerlingen die de stof beheersen krijgen verdiepings- en verrijkingsstof aangeboden.
Leerlingen die twee maal achtereenvolgend een niveau I scoren op relevante Cito-toetsen komen in overleg met leerkracht, IB-er en ouders in aanmerking voor het Excellentie programma.
Onderdeel van schoolbestuur Stichting OPONOA.
