Ondersteuning overdragen
Jouw kind zit op de basisschool en krijgt extra ondersteuning. Volgend jaar zit jouw kind in een andere klas. Dan is het fijn als de situatie en informatie goed wordt overgedragen van de ene naar de andere leerkracht. Die overdracht valt onder de verantwoordelijkheid van school. Meestal nodigt de leerkracht je aan het eind van het lopende schooljaar uit voor een afsluitend gesprek. Als het even kan, is de volgende leerkracht van je kind bij dit overleg aanwezig. Vraag hier als ouder gerust naar.
Ook kun je bij de start van het nieuwe schooljaar een afspraak maken met de nieuwe leerkracht van je kind. Op veel scholen is het al zo dat aan het begin van het schooljaar een gesprek wordt gepland met jou én met je kind erbij. Misschien heeft jouw kind al een dossier (Kindkans) of heb je al een OT bijgewoond. In dat geval draagt de huidige leerkracht het dossier van je kind over aan de volgende leerkracht en voert de nieuwe leerkracht een OT met jou en je kind aan het begin van het nieuwe schooljaar.
Het is onduidelijk hoe de overdracht plaatsvindt. Wat nu?
Als het voor jou als ouder niet duidelijk wordt hoe de school de informatie rondom jouw kind overdraagt aan de volgende leerkracht, dan kan het fijn zijn om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt en dat dat zo goed mogelijk verloopt? Een onderwijscoach van het samenwerkingsverband óf een jeugd- of gezinscoach van de gemeente is zo iemand. Samen met een coach onderzoek je de situatie en kijk je welke mogelijkheden er zijn. Ook kan hij of zij eventueel een gesprek tussen jou en de school faciliteren en daarbij aanwezig zijn als jij dat wilt.
Neem contact op met een betrokken onderwijscoach van het samenwerkingsverband IJssel Berkel.
Jouw kind zit op de basisschool en krijgt extra ondersteuning. Volgend jaar krijgt jouw kind een andere leerkracht. Dan is het fijn als de situatie en informatie goed wordt overgedragen van de ene naar de andere leerkracht. Die overdracht is allereerst de verantwoordelijkheid van de school. Meestal nodigt de leerkracht je aan het eind van het lopende schooljaar uit voor een afsluitend gesprek. Als het even kan, is de volgende leerkracht van je kind bij dit overleg aanwezig. Vraag hier als ouder gerust naar!
Als de nieuwe leerkracht er niet bij kan zijn, vraag dan hoe de informatie wordt overgedragen aan de volgende collega. Zelf kun je bij de start van het nieuwe schooljaar een afspraak maken met de nieuwe leerkracht van je kind. Op veel scholen is het al zo dat aan het begin van het schooljaar een gesprek wordt gepland met jou én met je kind erbij.
Ondersteuningsteam: OT
Als jouw kind extra ondersteuning krijgt, heb je waarschijnlijk al vaker een ondersteuningsteam (OT) meegemaakt. Meestal staat rondom de overgang naar het volgende schooljaar, een afspraak gepland om de ondersteuning te evalueren en om afspraken te maken over het vervolg. Bij dat laatste OT is de volgende leerkracht als het kan ook aanwezig. Als dat niet lukt, draagt de huidige leerkracht sowieso het dossier van jouw kind over aan de nieuwe leerkracht.
Het is onduidelijk hoe de overdracht plaatsvindt. Wat nu?
Als het voor jou als ouder niet duidelijk wordt hoe de informatie rondom jouw kind wordt overgedragen aan de volgende leerkracht, dan kan het fijn zijn om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt en dat dat zo goed mogelijk verloopt? Een betrokken onderwijscoach van het samenwerkingsverband óf een betrokken jeugd- of gezinscoach is zo iemand. Samen met de coach onderzoek je de situatie en kijk je welke mogelijkheden er zijn.
Een coach kan eventueel een gesprek tussen jou en de school faciliteren. Als je wilt, is de onderwijscoach bij dat gesprek aanwezig.
Jouw kind krijgt op de kinderopvang (jonger dan vier jaar) al extra ondersteuning. Als dat ook op de basisschool nodig is, dan is het fijn om ruim voordat je kind naar de basisschool gaat, contact te leggen met de school van je keuze. Waarschijnlijk geven de medewerkers van de opvang dit ook aan. De toekomstige basisschool van je kind heeft dan de tijd om goed op een rij te zetten op welke manier zij de ondersteuning kunnen overnemen. Zo kan je kind een goede start maken in groep 1.
Start-OT
Voordat je kind begint op de nieuwe basisschool, vindt een startondersteuningsteam (start-OT) plaats. Alle mensen die om je kind heen staan, zijn daarbij. Uiteraard ben je daar zelf als ouder ook bij betrokken. Met elkaar spreek je tijdens een OT af hoe, door wie en hoe lang je kind wordt ondersteund bij de start van de basisschool. Ook daarna bespreek je regelmatig in een OTwelke ondersteuning nog nodig is.
Wat als de nieuwe school de ondersteuning niet kan bieden?
Als de school waar je kind is aangemeld, de inschatting maakt dat zij de nodige ondersteuning niet kan bieden in groep 1, dan gelden de afspraken rondom de zorgplicht. De school gaat dan samen met jou als ouder en andere betrokkenen op zoek naar een passende plek.
Uitgangspunt van passend onderwijs is dat voor ieder kind een plek wordt gevonden die past bij zijn of haar ondersteuningsbehoeften, het liefst zo dicht mogelijk bij huis.
Verder lezen
Mogelijk helpen de volgende vragen en antwoorden je verder op weg: