De leerkracht denkt dat er iets mis is
Onze samenleving legt een hoge druk op ouders. Er zijn veel ideeën over hoe kinderen opgevoed kunnen worden. Als het met een kind niet lekker gaat op school, dan wil iedereen een verklaring vinden. Wat maakt dat een kind zich op een bepaalde manier gedraagt? Bij het zoeken naar mogelijke verklaringen kan de school jou als ouder vragen stellen.
Ideale situatie: een open gesprek
Als het goed is, is er een open gesprek tussen jou als ouder, de leerkracht en waar mogelijk ook je kind. Zo krijgen jullie samen inzicht in de situatie. Dit betekent dat iedereen op een onderzoekende manier in het gesprek staat, dat je spreekt vanuit wat je waarneemt en vertelt wat de situatie met je doet. Samen zijn jullie verantwoordelijk en willen jullie het beste voor de ontwikkeling van je kind.
Hoe ga je om met vragen van de leerkracht over jouw thuissituatie?
Mogelijk wil de leerkracht je vragen stellen om meer informatie over jou en de opvoedsituatie thuis te verzamelen. Dan voel je aan of dat vanuit oprechte betrokkenheid en een onderzoekende houding is, of dat er toch sprake is van een oordeel over hoe jij iets doet. In dat laatste geval kun je je afvragen of je hier als ouder in wilt en kunt meewerken. En als je dat wilt, in welke mate. Je hoeft deze vragen niet te beantwoorden. Jij beslist zelf welke informatie je in het belang van je kind wel of niet deelt met school.
Mogelijk helpen deze vragen bij het nadenken over wat je wel of niet deelt met de leerkracht.
- Is er iets wat school over jouw kind moet weten?
- Is er iets wat school over jouw leefomstandigheden moet weten?
- Wat vind jij belangrijk voor je kind?
Het is goed om tijdens het gesprek duidelijk te maken als de leerkracht je op een manier vragen stelt over de thuissituatie en jouw handelen die jij niet prettig vindt. Je kunt daarbij aangeven dat je graag samen wilt onderzoeken wat er speelt en dat je graag informatie deelt over de thuissituatie in een open sfeer zonder oordeel.
Lees ook: Hoe ga ik ermee om als iemand niet naar mij luistert?
Als je niet herkent wat de leerkracht over jouw kind zegt, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Er is een verschil in ervaringen en visie op jouw kind. Maak een aparte afspraak zodat het gesprek op een rustig moment plaatsvindt. Vertel kort en bondig waarom je een gesprek wilt, zodat de leerkracht weet waarover het gaat en zich kan voorbereiden.
Mogelijk helpen deze vragen bij het voorbereiden van het gesprek met de leerkracht.
- Wat herken je wel in het gedrag van je kind op school?
- En wat herken je niet?
- Wat heb jij nodig om meer zicht te krijgen op hoe het met je kind op school gaat?
Bedenk ook of je het prettig of nodig vindt als iemand anders van school of daarbuiten aanwezig is bij dit gesprek.
De leerkracht heeft je verteld dat hij of zij zich zorgen maakt over de ontwikkeling van je kind op school. Soms kijkt een intern begeleider of zorgcoördinator van de school mee naar de situatie. Het kan ook zijn dat iemand anders dat doet. Als iemand van buiten de school meekijkt, dan mag dit alleen in overleg met jou. Dan is jouw toestemming als ouder nodig.
Blijf in gesprek
Als de leerkracht denkt dat er iets mis is, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Zo krijg je zicht op elkaars ervaringen met je kind. Leerkrachten en school hebben immers andere ervaringen met je kind dan jij. Zo kunnen verschillende visies op de belangen van je kind ontstaan.