Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
Als je gesprekken voert met school over de ontwikkeling van je kind, is het fijn als alle afspraken hierover vast worden gelegd. Dit is de verantwoordelijkheid van school. Zelf hoef je dus niet iets vast te leggen. Alle scholen hebben een digitaal systeem waarin de ontwikkelingen van iedere leerling zo goed mogelijk worden bijgehouden. Denk aan de ontwikkeling op verschillende vakgebieden of thema’s, eventueel ziekteverzuim, of aantekeningen.
Ook verslagen van gesprekken met ouders en afspraken die tijdens die gesprekken worden gemaakt, staan in dat digitale systeem. Je hebt als ouder altijd het recht om deze informatie in te zien. Zelf mag je natuurlijk een eigen (gespreks)verslag maken. In overleg met de leerkracht kun je dit verslag zelfs laten opnemen in het dossier van je kind. Door gebruik te maken van de Gesprekshulp krijg je een handig overzicht van wat je wil bespreken met de leerkracht of tijdens een OT.
Extra ondersteuning: dossier in Kindkans
Als je kind extra ondersteuning krijgt op school, stelt school een dossier in Kindkans op. Het kind en zijn ontwikkeling staat centraal in dit digitale dossier. Uiteraard mag jij hier als ouder ook bij.
Ondersteuningsteam
Om er zeker van te zijn dat alle informatie over je kind in Kindkans staat, vindt een OT (ondersteuningsteam) plaats. Soms volgen er meerdere OT’s; dit is afhankelijk van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Alle mensen die om je kind heen staan, zijn daarbij. Uiteraard ben je daar zelf als ouder ook bij betrokken.
Verder lezen
Mogelijk helpen de volgende vragen en antwoorden je verder op weg:
Heb je geprobeerd om het gesprek te voeren en kom je er niet uit met school? Dan kun je als ouder contact zoeken met een onderwijscoach van het samenwerkingsverband óf de jeugd- of gezinscoach van de gemeente. Vaak helpt het om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt? Samen met de coach onderzoek je de situatie en kijk je welke mogelijkheden er zijn.
In een strijd belanden met iemand betekent over het algemeen dat je terecht bent gekomen op een punt waarin je de ander wilt overtuigen van jouw gelijk. Daar gaat meestal aan vooraf dat je je niet gehoord voelt door de ander. Je wordt misverstaan. Hierdoor wil je soms nog meer je punt duidelijk maken. Zeker als het om iets belangrijks gaat als het welzijn van je kind, beland je soms snel in deze situatie. In de strijd die dan kan ontstaan, is het gevaar aanwezig dat de aanleiding van dit alles – het gedeelde belang van een gelukkig kind op school – buiten beeld raakt.
Gesprek vertragen
In deze situatie kan het helpen om het gesprek stil te zetten. Benoem dat je je niet gehoord voelt. En vraag de school om samen te kijken naar wat nodig is om elkaar te beter begrijpen. Mogelijk helpt de volgende voorbeeldzin je daarbij:
“Ik heb het gevoel dat we in een strijd zijn beland. Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen, waardoor we elkaar proberen te overtuigen van hoe we dingen zien. Dat doe ik graag anders, omdat we anders niet verder komen in het vinden van een oplossing voor …
Ik stel voor dat ik in mijn woorden vertel wat ik jou hoor zeggen en dat jij in jouw eigen woorden vertelt wat ik bedoel en belangrijk vindt. Zodat we elkaar echt begrijpen.”
Het gesprek vertragen is een mogelijke manier om de strijd te doorbreken. Lukt het je om eerst naar de ander te luisteren en vervolgens in je eigen woorden aan te geven wat je de ander hoort zeggen? Zo kan duidelijk worden of je elkaar verstaat of misschien wel misverstaat. Op deze manier kan mogelijk ook bij school de rust en ruimte ontstaan om naar jou te luisteren en terug te geven hoe jij bent verstaan.
Hulp van een coach
Het kan lastig zijn om het gesprek stil te zetten en te vertragen. In deze situatie kun je als ouder contact zoeken met een onderwijscoach van het samenwerkingsverband of de jeugd- of gezinscoach van de gemeente. Vaak helpt het om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt? Samen met de coach onderzoek je de situatie en kijk je welke mogelijkheden er zijn. Een coach kan eventueel ook een gesprek tussen jou en de school faciliteren. Neem
Verder lezen
Een situatie anders inschatten gebeurt regelmatig. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De leerkracht van je kind en jij als ouder kunnen andere beelden hebben doordat een kind zich thuis anders gedraagt dan op school. Ook kan het zo zijn dat jij en de leerkracht een andere interpretatie geven aan wat je bij jouw kind ziet.
Het kan behulpzaam zijn om wat je ziet en hoort (waarnemingen) met elkaar te vergelijken. Deze vragen kunnen daarbij helpen:
– Wat zie en hoor je?
– Wat zegt het kind dat er aan de hand is?
– Wat ziet en hoort de leerkracht?
– Wat zegt het kind tegen de ander?
Vervolgens kan het helpen om jullie waarnemingen naast elkaar te leggen en samen te kijken of je een rode draad kunt ontdekken. Daarna kun je samen bekijken welke betekenis daarbij hoort: dan stem je de interpretatie af. Deze vragen kunnen daarbij helpen:
– Wat denk jij dat er aan de hand is?
– Waarom denk je dat?
– Wat denkt de leerkracht?
– Waarom denkt de ander dat?
Probeer of je elkaar kunt begrijpen. Hoe komt de ander tot zijn of haar interpretatie?
Hulp van een coach
Het kan lastig zijn om het gesprek stil te zetten en te vertragen. In deze situatie kun je als ouder contact zoeken met een onderwijscoach van het samenwerkingsverband óf een jeugd- of gezinscoach van de gemeente. Vaak helpt het om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt? Samen onderzoek je de situatie en kijk je welke mogelijkheden er zijn. Een coach kan eventueel ook een gesprek tussen jou en de school faciliteren.
Niet alleen school, ook ouders kunnen contact zoeken met een onderwijscoach van het samenwerkingsverband óf een jeugd-of gezinscoach van de gemeente als hun kind passend onderwijs nodig heeft. In het zoekproces naar passend onderwijs heb je als ouder veel vragen en krijg je te maken met verschillende organisaties, mensen en regelingen. Op deze website is veel informatie te vinden, maar soms wil je je verhaal delen met iemand die onafhankelijk is. Een coach van het samenwerkingsverband óf gemeente is zo iemand. Een coach luistert naar je en kijkt met je mee naar mogelijkheden. Altijd vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind goed onderwijs krijgt?
Soms vind je samen met het samenwerkingsverband en school geen oplossing voor de extra ondersteuning die jouw kind nodig heeft. Je kunt dan contact opnemen met de landelijke onderwijsconsulenten.
Als je het gevoel hebt dat iemand niet naar je luistert, kan dat de verdere voortgang van het gesprek blokkeren. Als het je niet lukt om hier samen uit te komen, zoek dan Contact met het oudersteunpunt of een betrokken onderwijscoach van het samenwerkingsverband. Mogelijk kan die helpen om helder te krijgen wat er allemaal speelt en welke mogelijkheden er zijn om deze situatie te veranderen.
Emoties kunnen opkomen als je over wezenlijke dingen praat of nadenkt. Iedere ouder wil zich gehoord en gezien voelen in de intenties voor zijn of haar kind. Iedere ouder wil dat zijn kind wordt gezien en dat er aandacht is voor zijn of haar mogelijkheden. Praten met anderen over je kind, wat het nodig heeft en waarbij je anderen nodig hebt om dat te realiseren, kan dan ook allerlei emoties oproepen.
Weet je van jezelf dat je emotioneel kan worden? Zorg dan goed voor jezelf. Wat heb jij nodig om je emoties te reguleren, om rustig te blijven en het gesprek goed te kunnen voeren?
Hieronder een paar tips.
- Zorg dat de gesprekssituatie veilig voelt. Zou het je helpen als je iemand meeneemt die voor jou het woord doet? Kun je met de gespreksleider afspreken hoe je het aangeeft als de emoties het overnemen en wat jij dan nodig hebt?
- Als je tijdens het gesprek merkt dat de emoties zich roeren, hoe kan en wil je het gesprek dan even stilzetten? Wat heb jij dan nodig?
- Gun jezelf tijd om te bedenken wat de emoties jou willen zeggen. Overleg met jezelf wat je daarvan wel of niet wilt delen, met wie, hoe en wanneer.
- Merk je dat de emoties de overhand hebben en kun je het gesprek niet afmaken zoals jij dat graag zou willen? Regel dan een nieuwe afspraak.
Als ouder(s) mag je altijd iemand meenemen naar het gesprek. Er kunnen verschillende redenen zijn om iemand mee te nemen. Je wilt bijvoorbeeld dat iemand naast je staat, meeluistert of je vindt het fijn om achteraf met iemand te sparren. Je wilt iemand meenemen die namens jou iets kan verduidelijken. Of je wilt iemand die opkomt voor jouw rechten.
Als je iemand meeneemt, stem dan af wat zijn of haar taak of rol is tijdens het gesprek.
Informeer de gespreksleider over wie je wilt meenemen en licht eventueel kort toe waarom je dit doet.
De zoektocht naar passend onderwijs voor je kind vindt plaats tijdens gesprekken met de verschillende betrokkenen (leerkracht, intern begeleider, directeur, onderwijscoach, ...). Je praat met elkaar en stemt af om iets nieuws te laten ontstaan: passend onderwijs voor jouw kind.
Het is fijn als je je veilig voelt tijdens de gesprekken. En dat er duidelijkheid is en afstemming komt tussen jouw ervaringen met je kind en de ervaringen van de leerkracht, zodat jouw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen tijdens zijn of haar schoolloopbaan.
Veiligheid: wat zijn de gespreks- en luisterregels?
Veiligheid ontstaat als er duidelijkheid is over hoe mensen met elkaar praten, naar elkaar luisteren en elkaar vragen stellen. Veiligheid ontstaat als helder is wat er gebeurt met de gedeelde informatie en nieuwe inzichten. Mogelijk helpen deze vragen je bij het creëren van een veilige gesprekssituatie.
Zijn de gespreksregels duidelijk?
Wat heb jij nodig om je tijdens het gesprek op je gemak te voelen?
Hoe kan je dat voor jezelf organiseren?
Duidelijkheid over de weg
De zoektocht naar passend onderwijs voor je kind is een doorgaand gesprek. Elk gesprek, ook het eerste, heeft een voorgeschiedenis, een concrete aanleiding en een doel. Mogelijk helpen deze vragen je bij het op de agenda zetten van wat jij belangrijk vindt.
Wat verwacht jij van het gesprek?
Staan de punten die jij belangrijk vindt op de agenda?
Hoe kan je ervoor zorgen dat wat jij wilt bespreken op de agenda komt?
Maak gebruik van onze Gesprekshulp zodat je goed voorbereid en met een goed gevoel het gesprek aan kan gaan.
> Lees meer op Ouders en onderwijs: het gaat niet goed met jouw kind op school
Jouw perspectief als ouder
Je wilt het beste voor je kind en hebt ideeën over wat belangrijk is voor je kind. Van kleins af aan ben jij de ouder van je kind en je kent hem of haar door en door. Maar een kind kan zich in de klas en op school heel anders gedragen dan thuis. Deze verschillende ervaringen delen en op elkaar afstemmen is een belangrijk onderdeel van het zoekproces naar passend onderwijs. Mogelijk helpen deze vragen je bij het verwoorden van jouw perspectief:
Is er iets wat school over jouw kind moet weten?
Welke vragen of zorgen heb je over je kind?
Wat heb jij nodig om meer zicht te krijgen op hoe het met je kind op school gaat?
Wat vind jij belangrijk voor je kind?
Meerzijdig inleven
Leerkrachten en school hebben andere ervaringen met je kind dan jij. Daarmee ontstaan verschillende visies op de belangen van je kind. De kunst is om tijdens het gesprek samen zicht te krijgen op die verschillende visies en vervolgens te zoeken naar overeenstemming, ruimte, mogelijkheden en energie voor het bieden van passend onderwijs. Mogelijk helpen de volgende vragen bij het zicht krijgen op de verschillende visies.
Wie zijn bij het gesprek aanwezig?
Hoe kennen zij jouw kind en hoe zetten zij zich in voor de schoolloopbaan van je kind?
Welke visies hebben zij op je kind en wat je kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen tijdens de schoolloopbaan?