Verklarende woordenlijst
Als duidelijk is welke ondersteuning je kind nodig heeft, stelt het schoolbestuur en in specifieke gevallen het samenwerkingsverband, geld beschikbaar (op basis van het dossier (Kindkans) en een of meer OT’s). Die financiële ondersteuning noemen we een arrangement.
Alle basisscholen in Nederland krijgen een bepaald bedrag per leerling voor de inrichting van passend onderwijs in school. Soms is dat bedrag niet genoeg. Dan is een arrangement nodig. Met extra geld kunnen scholen bijvoorbeeld onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners inhuren of buiten de klas met kleine groepjes kinderen werken. Ook gespecialiseerde leerkrachten, andere externe deskundigheid of extra ondersteuningsmaterialen kunnen mogelijk worden gemaakt met een arrangement.
Een gedragswetenschapper is bijvoorbeeld een orthopedagoog, psycholoog of schoolpsycholoog. Gedragswetenschappers zijn onafhankelijke professionals en kunnen aanschuiven bij een ondersteuningsteam (OT). Zo denken ze met jou en/of met school mee vanuit de vraag: wat is het beste voor het kind?
Een gedragswetenschapper werkt nauw samen met de betrokken onderwijscoach van het samenwerkingsverband en met een jeugd- en gezinscoach van de gemeente. Samen hebben ze veel kennis en ervaring op het gebied van regulier en speciaal onderwijs en wat kan bijdragen aan het welzijn van kinderen. Ze kennen de mogelijkheden die er zijn voor ondersteuning aan kinderen. Ze adviseren en volgen het hele proces dat ouders en school doorlopen en ondersteunen bij de stappen die worden gezet en die helpend zijn voor een kind in zijn of haar ontwikkeling.
In de regio zijn meerdere gedragswetenschappers vanuit het samenwerkingsverband werkzaam. Zo kan iedere school, vaak via de onderwijscoach, de hulp inschakelen van een gedragswetenschapper. Bij een ondersteuningsteam (OT) is altijd een onderwijscoach en een jeugd- of gezinscoach betrokken.
Het belang van het kind staat altijd voorop. Ook als het om privacykwesties gaat. Vaak spelen persoonlijke situaties een rol bij de ondersteuning van je kind, thuis of op school. Professionals die hierbij betrokken zijn, mogen niet zomaar informatie uitwisselen. Als ouder geef je hier altijd vooraf toestemming voor.
Wordt ook wel kortweg onderwijscoach genoemd. Onderwijscoaches zijn onafhankelijke professionals die met jou en/of met school meedenken vanuit de vraag: wat is het beste voor het kind? Een onderwijscoach werkt nauw samen met een gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband en met een jeugd- en gezinscoach van de gemeente. Samen hebben ze veel kennis en ervaring op het gebied van regulier en speciaal onderwijs en wat kan bijdragen aan het welzijn van kinderen. Ze kennen de mogelijkheden die er zijn voor ondersteuning aan kinderen. Ze adviseren en volgen het hele proces dat ouders en school doorlopen en ondersteunen bij de stappen die worden gezet en die helpend zijn voor een kind in zijn of haar ontwikkeling.
In iedere gemeente zijn meerdere onderwijscoaches vanuit het samenwerkingsverband werkzaam. Zo kan iedere school de hulp inschakelen van een onderwijscoach. Bij een ondersteuningsteam (OT) is altijd een onderwijscoach en een jeugd- of gezinscoach betrokken.
Wordt ook wel IB’er genoemd. Een intern begeleider is een medewerker in de school die veel weet over de verschillende manieren waarop kinderen zich ontwikkelen. De IB’er is onder meer verantwoordelijk voor de manier waarop kinderen worden ondersteund bij eventuele moeilijkheden en met leerkrachten mee over de vraag hoe ze de kinderen het beste kunnen verder helpen.
Wordt ook wel jeugdconsulent of JG-coach genoemd. Deze consulent of coach is namens de gemeente verbonden aan school als aanspreekpunt voor ouders wanneer zij ondersteuning kunnen gebruiken bij de begeleiding en opvoeding van hun kind thuis.
De jeugd- en gezinscoach brengt eerst samen jou in kaart wat precies de ondersteuningsvraag is. Vervolgens begeleidt de coach je bij het vinden van de juiste hulp. De intern begeleider (IB’er) kan je in contact brengen met deze coach, maar je kunt ook zelf rechtstreeks contact opnemen met het Centrum voor Jeugd en Gezin of Team Jeugd in de gemeente waar je woont.
Wordt ook wel ondersteuningsteam of multidisciplinair overleg genoemd. Een OT is een gesprek met jou als ouder, de leerkracht, de intern begeleider, eventuele andere professionals die al bij je kind betrokken zijn, de onderwijscoach en de jeugd- of gezinscoach. Als het kan, is je kind er ook bij. Graag zelfs. Als duidelijk is welke ondersteuning nodig is, kan de school een arrangement aanvragen bij het schoolbestuur. Of in specifieke gevallen bij het samenwerkingsverband. Dit proces verloopt in samenwerking met de betrokken.
Tijdens een OT bespreek je welke ondersteuning nodig is in de ontwikkeling van je kind, wat het doel is van de ondersteuning en wie de ondersteuning kan verzorgen. Ook wordt besproken wat de school zelf kan organiseren en waar deskundigheid van buiten de school nodig is. Alle vorderingen worden bijgehouden in het dossier (Kindkans).
Scholen in de regio IJssel Berkel maken voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een plan op maat waarin het kind centraal staat. Dat gebeurt in een Kindkans dossier. Kindkans is een beveiligd digitaal platform. Zo kunnen gemaakte plannen, afspraken en verslagen van een OT veilig met elkaar worden uitgewisseld.
De school van je kind is verantwoordelijk (wettelijk verplicht) voor het organiseren van de juiste ondersteuning op school. Dat heet zorgplicht. Scholen binnen de regio IJssel Berkel krijgen hierbij steun van het samenwerkingsverband passend primair onderwijs.
Als voor de inschrijving op een (nieuwe) school al duidelijk is dat je kind extra ondersteuning nodig heeft op school, onderzoekt school hoe en of het de juiste ondersteuning kan bieden. Dan wordt direct een dossier (Kindkans) opgesteld, waarin de ontwikkeling van je kind wordt bijgehouden. Soms is het zo dat jouw kind uiteindelijk naar een andere school gaat om de juiste ondersteuning te krijgen.